Bio

Ainhoa Rodríguez

Es directora de cine, también productora y guionista. Su primer largometraje, Destello Bravío (2021), se estrenó internacionalmente en la Sección Oficial Tiger Competition de la 50ª edición del Festival Internacional de Cine de Róterdam – IFFR -, y formó parte de la selección del 50 aniversario del New Directors / New Films de Nueva York, organizado por el MoMA y el Film at Lincoln Center. La película ha sido seleccionada en más de 80 festivales internacionales y se ha estrenado comercialmente en varios países.

Destello Bravío fue premiada en el Festival de Málaga 2021 alzándose con la Biznaga de Plata Premio del Jurado y la Biznaga de Plata Mejor Montaje dentro de la Sección Oficial. Además, obtuvo el Premio Dunia Ayaso en el Festival Internacional de Cine de San Sebastián y el de Mejor Película en el Festival Internacional de Cine de Burgas (Bulgaria), así como el de Mejor Película en el Shorts de Trieste (Italia).

Como directora se alzó con los reconocimientos a Mejor Dirección en el 26 Festival Internacional de Cine de Vilnius (Lituania), Mejor Dirección en el 23 Festival Internacional de Cine de Mujeres de Seúl (Corea del Sur) y ganó la Violette D´Or en el Festival Cinespaña Toulouse, entre otros. El filme ha sido seleccionado en prestigiosos festivales como el de Moscú, Shanghái, Tesalónica, el São Paulo International Film Festival o el FICUNAM en Ciudad de México.

Ainhoa es doctora en Teoría y Análisis Cinematográfico por la Universidad Complutense de Madrid; posee el DEA en el área de conocimiento de Comunicación Audiovisual y Publicidad. También es licenciada en Comunicación Audiovisual (UCM) y diplomada en Dirección de Cine y Realización de TV (TAI). La revista «Variety» la ha destacado como una de las diez cineastas emergentes SPANISH TALENTS ON THE RISE, a propósito del European Film Market de la Berlinale 2021. Sus películas de corta duración han ganado numerosos premios por todo el mundo.

Actualmente se encuentra trabajando en el desarrollo de su siguiente largometraje, Niña, no juegues, proyecto becado por la Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España.

Combina su trabajo como directora con la labor de profesora y ponente de lenguaje fílmico en universidades e instituciones públicas y privadas desde hace varios años. Así como realiza proyectos audiovisuales de inmersión con perspectivas feministas y no normativas en áreas rurales.

 

ENGLISH VERSION

Ainhoa Rodríguez is a film director, also producer and screenwriter. Her first feature film, Destello Bravío (2021), premiered internationally in the Official Tiger Competition Section of the 50th edition of the Rotterdam International Film Festival – IFFR -, and was part of the selection of the 50th anniversary of the New Directors / New Films in New York, organized by MoMA and Film at Lincoln Center. The film has been selected in more than 80 international festivals and has been commercially released in several countries.

Destello Bravío was awarded at the 2021 Malaga Film Festival, winning the Biznaga de Plata Jury Award and the Biznaga de Plata Award for Best Editing in the Official Selection. In addition, it won the Dunia Ayaso Award at the San Sebastian International Film Festival and the Best Film Award at the Burgas International Film Festival (Bulgaria), as well as the Best Film in Trieste Shorts (Italy).

As a director, she won the awards for Best Direction at the 26 Vilnius International Film Festival (Lithuania), Best Direction at the 23 Seoul International Women’s Film Festival (South Korea) and won the Violette D´Or at the Festival Cinespaña Toulouse, among others. The film has been selected in prestigious festivals such as Moscow, Shanghai, Thessaloniki, the São Paulo International Film Festival or the FICUNAM in Mexico City.

Ainhoa ​​has a Ph.D. in Cinematographic Theory and Analysis from the Complutense University of Madrid; holds the DEA in ​​knowledge of Audiovisual Communication and Advertising. She also has a degree in Audiovisual Communication (UCM) and a diploma in Film Direction and TV Production (TAI). The magazine «Variety» has highlighted her as one of the ten emerging filmmakers SPANISH TALENTS ON THE RISE, regarding the European Film Market at Berlinale 2021. Her short films have won numerous awards around the world.

She is currently working on the development of her next feature film, Niña, no juegues, a project awarded a scholarship by the Academy of Cinematographic Arts and Sciences of Spain.

She has combined her work as a director with the work of professor and speaker of film language in universities and public and private institutions for several years. As well as carrying out immersion audiovisual projects with feminist and non-normative perspectives in rural areas.

 

CV

FORMACIÓN

• Doctora en Comunicación Audiovisual, especialidad Teoría, Análisis y Documentación Cinematográfica. Tesis Doctoral «El concepto de realidad en el cine de Fellini», Universidad Complutense de Madrid, 2011/2015.

• Diploma de Estudios Avanzados (DEA): Teoría, Análisis y Documentación Cinematográfica. Universidad Complutense de Madrid, 2010/2011.

• Cursos Doctorado: Teoría, Análisis y Documentación Cinematográfica, Universidad Complutense de Madrid, 2006/2007.

• Licenciatura en Comunicación Audiovisual, Universidad Complutense de Madrid, 2000/2006.

• Diplomatura en Dirección Cinematográfica y Realización de TV, Escuela Universitaria de Artes (TAI), Madrid 2001/2004.

• Tercer Congreso Internacional de Análisis Textual: «De la Deconstrucción a la Reconstrucción», Universidad Complutense de Madrid, 2005, 12h.

• Workshop-encuentro con Erice y Kiarostami, La Casa Encendida, 2006.

DOCENCIA

• Masterclass «Crear desde la disidencia», Facultad de Cine, Ciudad de México, México, 2h, 2022.

• Profesora del Grado de Cinematografía en la Asignaturas de «Creación Cinematográfica y Proyectos II» y Profesora del «Taller de Puesta en Escena» en el Máster de Dirección de Cine, Escuela TAI y Universidad Rey Juan Carlos, Madrid, 150h, 2021-2022.

• Masterclasses «Proceso de Creación de Destello Bravío: origen, metodología, filmación, historia/intra-historia», impartidas en Universidad de Extremadura, Universidad Laboral de Gijón, Escuela de Cine ECAM, Festival FICLA Portugal, IE CreativityCenter Segovia, 20h, 2021-2022.

• Profesora del Curso «Crear desde la disidencia, el otro relato fílmico», ZinemaKumeak Gara, Bilbao, 10h, 2022.

• Masterclass Director´s Talk «About Destello Bravío», CinemaAttic, Edimburgo, 2h, 2022.

• Masterclass online «Mirar desde la disidencia», Festival de Cine Europeo, Chile, 2h, 2022.

• Taller de narrativa fílmica dentro del ciclo «Miradas hacia un cine de proximidad», Etopia Centro de Arte y Tecnología, Zaragoza, 9h, 2022.

• Masterclass «The Creation in Destello Bravío», Universidad de Ratisbona, 3h, Alemania, 2022.

• Profesora del Curso «La Intérprete Creativa frente a la Cámara», Verónica Mey Estudio, Madrid, 16h, 2022.

«Leer cine feminista: el lenguaje de una obra audiovisual y su uso en el aula», CPR Centro de Profesores de Plasencia, 21h, 2021-2022.

• Laboratorio «Interpretación ante la cámara», Escuela de Cine 32 Historias, Málaga, 24h, 2021.

«Cine en mujer: taller de cine y miradas no normativas, mujeres del espacio rural», Ayuntamiento Cristina, Badajoz, 3h, 2019.

«El viaje hacia la película: talleres de lenguaje cinematográfico y miradas no normativas dentro del Laboratorio Fílmico por y para mujeres de la Tierra de Barros», Diputación de Badajoz, Caja Rural de Extremadura y Ayto. de Puebla de la Reina, 40h, 2018-2019.

«Conferencia Lenguaje fílmico y creación audiovisual, 2ª Edición de Enfocando el cine, desenfocando tópicos. El cine como ventana al mundo», 2h, IES Parque de Monfragüe, Plasencia, 2018.

«Nosotras, cine: talleres de lenguaje cinematográfico y miradas no normativas dentro del Laboratorio Fílmico por y para mujeres de la Siberia», Diputación de Badajoz, Siberia Extremeña, 30h, 2018.

«Leer cine: el lenguaje de una obra audiovisual y su uso en el aula», CPR Navalmoral de la Mata, 21h, 2017.

«El guion cinematográfico», IES El Brocense de Cáceres, 9h, 2017.

«Narrativa fílmica: El lenguaje del cine», UMEX, Universidad de Extremadura, 88 h, 2016-2017.

«El cine, un lenguaje: laboratorio de creación cinematográfica», Grupo Editorial SM, centros públicos, concertados y privados de la Comunidad de Madrid, 60 h.

«El lenguaje fílmico: laboratorio de análisis cinematográfico», Factoría Joven de Badajoz, Instituto de la Juventud, 18h, 2016.

«Laboratorio de creación audiovisual para niños», CRA Río Tajo y Ayuntamiento de Saucedilla, 18h, 2016.

«La verosimilitud cinematográfica», V Jornadas de historia José Antonio Soler Díaz-Cacho: El cine y las ciencias sociales, 4h, 2015.

«La mirada del director de cine: laboratorio sobre dirección y lenguaje fílmico», Vicerrectorado de Extensión Universitaria de la Universidad de Extremadura, 30h, 2015.

«El guion de cine: curso de iniciación a la narrativa cinematográfica», Biblioteca Pública de Extremadura, 12h, 2015.

«El viaje del cineasta», Biblioteca Pública de Extremadura, 3h, 2015.

«Introducción a la narrativa cinematográfica», CPR Cáceres, 21h, 2015.

«Cine para analizar», Vicerrectorado de Extensión Universitaria de la Universidad de Extremadura, 28h, 2014.

«El guion de cine», Filmoteca de Extremadura, 15h, 2014.

«El cine como lenguaje», centros públicos de enseñanza de Extremadura, 44h, 2013.

«Narrativa fílmica», Asociación Cultural Cabeza Pájaro, Cáceres, 4h, 2012.

«El guion de cine», Vicerrectorado de Extensión Universitaria de la Universidad de Extremadura, 24h, 2012.

«Empezar a leer cine», Centros Públicos de enseñanza de Extremadura, 16h, 2012.

«Cine: Introducción al lenguaje fílmico», Vicerrectorado de Extensión Universitaria de la Universidad de Extremadura (UEX), 30h, 2012.

«El lenguaje cinematográfico», VI Seminario de Bibliotecas escolares Educación Secundaria, Centro de Profesores y recursos de Cáceres, 3h, 2012.

«Cine: Introducción al lenguaje fílmico», Vicerrectorado de Extensión Universitaria de la Universidad de Extremadura (UEX), 30h, 2011.

«Análisis cinematográfico», Universidad Popular de Almendralejo, 28h, 2007.

BECAS Y SUBVENCIONES

• Diputación de Cáceres. Subvención otorgada a la película «Destello Bravío», 2019.

• Diputación de Badajoz. Subvención otorgada a la película «Destello Bravío», 2019.

• Diputación de Cáceres. Subvención otorgada a la película «Fade», 2016.

• Consejería de Cultura y Turismo de la Junta de Extremadura.  Subvención otorgada para el desarrollo del guion de largometraje «¿Por qué lloran las lolitas?» , 2008.

PUBLICACIONES

«El concepto de realidad en el cine de Fellini», E-PRINTS COMPLUTENSE.

• Crítica de cine y cultura, Revista digital Le cool, 2016-2017.​

ENGLISH VERSION

EDUCATION

• PhD in Media Studies (Film Theory, Film Analysis and Film Documentation). Doctoral thesis «The concept of reality in the cinema of Fellini», Complutense University of Madrid, 2011/2015.

• DEA Research Work (Film Theory, Film Analysis and Film Documentation), Complutense University of Madrid, 2010/2011.

• Master in Media Studies, Complutense University of Madrid, 2006/2007.

• Degree in Media Studies, Complutense University of Madrid, 2000/2006.

• Diploma in Film Direction TAI College, 2001/2004.

• Third International Conference of Textual Analysis: «De la Deconstrucción a la Reconstrucción», Complutense University of Madrid, 2005, 12h.

TEACHING

• Masterclass «Create from dissidence», Film School, Mexico City, Mexico, 2h, 2022.

• Teacher of the Cinematography Degree in the Subjects of «Film Creation and Projects II» and teacher of «The Staging Workshop» in the Master of Film Direction, TAI Film School, Rey Juan Carlos University, Madrid, 150h, 2021-2022.

• Masterclasses «Creation Process of Destello Bravío: origin, methodology, filming, history/intra-history» at the University of Extremadura, Labor University of Gijón, ECAM Film School, FICLA Portugal Festival, IE CreativityCenter Segovia, 20h, 2021-2022.

• Teacher of the Course «Creating from dissidence, the other film story», ZinemaKumeak Gara, Bilbao, 10h, 2022.

• Masterclass Director’s Talk «About Destello Bravío», CinemaAttic, Edinburgh, 2h, 2022.

• Online audiovisual masterclass «Look from dissidence», European Film Festival, Chile, 2h, 2022.

• Film narrative workshop within the cycle «Looks towards a local cinema», Etopia Art and Technology Center, Zaragoza, 9h, 2022.

• Masterclass «The Creation in Destello Bravío», University of Regensburg, 3h, Germany, 2022.

• Teacher of the Course «The Creative Interpreter in front of the Camera», Verónica Mey Estudio, Madrid, 16h, 2022.

«Reading feminist cinema: the language of an audiovisual work and its use in the classroom», CPR Teachers Center of Plasencia, 21h, 2021-2022.

• Teacher of the Laboratory «Acting on camera», 32 Historias Film School, Málaga, 24h, 2021.

• «Women in film: Film and non-normative perspectives workshop for women in the countryside», Cristina Town Hall, Badajoz, 3h, 2019.

«The journey to filming: workshops about film language and non-normative perspectives included in the Film Laboratory by and for Women in Tierra de Barros», Badajoz Provincial Council, Caja Rural de Extremadura and Puebla de la Reina Town Hall, 40h, 2018-2019.

«Conference about film language and audiovisual creation, 2nd Edition of Focusing on film and blurring topics. Film as a window to the world», IES Parque de Monfragüe, Plasencia, 2h, 2018.

«We Women and the Cinema: workshops about film language and non-normative perspectives included in the Film Laboratory by and for women in the Siberia», Badajoz Provincial Council, Extremaduran Siberia, 30h, 2018.

«Reading film: The language of an audiovisual work and how to use it for teaching», CPR Navalmoral de la Mata, Government of Extremadura, 21h, 2017.

«The movie script», IES El Brocense (state high school El Broncense), Cáceres, 9h, 2017.

«Film narrative: the film language», UMEX, University of Extremadura, 88 h, 2016-2017.

«Film, a language: film creation laboratory», SM Publishing House; state, subsidized and private schools in Community of Madrid, 60 h.

«The film language: film analysis laboratory», Factoría Joven de Badajoz, Youth Institute, Government of Extremadura, 18h, 2016.

«Audiovisual creation laboratory for children», CRA Río Tajo and Saucedilla Town Hall, 18h, 2016.

«The film authenticity, V History conferences José Antonio Soler Díaz-Cacho: film and the social sciences», Almendralejo, Almendralejo (Badajoz), 4h, 2015.

«The film director’s perspective», Vice-Rectory of University Extension of University of Extremadura(UEX), 30h, 2015.

«The movie script: course for beginners in film narrative», Public Library of Extremadura, Cáceres, 12h, 2015.

«The filmmaker’s journey», Public Library of Extremadura, 3h, 2015.

«Introduction to film narrative», CPR Cáceres, Government of Extremadura, 21h, 2015.

«Film to analyse», Vice-Rectory of University Extension of University of Extremadura(UEX), 28h, 2014.

«The movie script», Film Archive of Extremadura, 15h, 2014.

«Film as language», state schools of Extremadura, 44h, 2013.

«Film narrative», Cultural Association Cabeza Pájaro, Cáceres, 4h, 2012.

«The movie script», Vice-Rectory of University Extension of University of Extremadura (UEX), 24h, 2012.

«Beginning to read film», state schools of Extremadura, 16h, 2012.

«Film: Introduction to the film language», Vice-Rectory of University Extension of University of Extremadura (UEX), 30h, 2012.

«The film language», VI Seminar of secondary school libraries, Teachers and Resources Centre of Cáceres, CPR Cáceres, Government of Extremadura, 3h, 2012.

«Film: Introduction to the film language», Vice-Rectory of University Extension of University of Extremadura (UEX), 30h, 2011.

«Film analysis», Popular University of Almendralejo, Almendralejo Council, 28h, 2007,

FUNDING AND GRANTS

• Diputación de Cáceres. Funding awarded for the film Destello Bravío, 2019.

• Diputación de Badajoz. Funding awarded for the film Destello Bravío, 2019.

• Diputación de Cáceres. Funding awarded for the film Fade, 2016.

• Consejería de Cultura y Turismo de la Junta de Extremadura. Grant for the development of the feature film script ¿Por qué lloran las lolitas? , 2008.

PUBLICATIONS

«The concept of reality in the cinema of Fellini», E-PRINTS COMPLUTENSE.

• Film and culture critic, Digital magazine Le cool, 2016-2017.​